Alvaret

Wysokie niebo, wyschnięty ląd

od 14 lat

W letni dzień, na nizinnej, jałowej wyspie, młoda dziewczyna próbuje zmusić ojca, by nie rezygnował z tego, co pozostało z ich rodziny. Ich cały świat zależy od spotkania z pracownikiem socjalnym, które ma nastąpić tego samego dnia. Ale zanim do niego dojdzie, zanim rozpocznie się walka, dziewczyna musi pomóc ojcu przejść obok miejsca, które jest jego zmorą.

KONKURS

Maria Eriksson-Hecht

Szwedzka reżyserka filmowa. Jej nagradzane filmy krótkometrażowe były pokazywane na festiwalach filmowych, takich jak Festiwal Filmowy w Karlowych Warach, TIFF Kids i Clermont-Ferrand. Jej „Schoolyard Blues” (2017) zdobył ponad 40 międzynarodowych nagród i był pokazywany na ponad 200 festiwalach. Jest absolwentką Berlinale Talent 2021.

Filmoznawca poleca

Nieco podobny z ducha do Bodźców jest szwedzki, zrobiony w tamtejszym oddziale słynnej Zentropy, film Wysokie niebo, wyschnięty ląd Marii Eriksson-Hecht. Kilkuletnia rezolutna dziewczynka musi zawalczyć o to, by słaby i nadużywający alkoholu ojciec znalazł w sobie siłę do opieki nad nią. Typowe, wyraziste kino spod znaku duńskiej wytwórni filmowej: skrajne sytuacje, brak tematów tabu, bolesny realizm, zero sentymentalizmu, ale i – jak w filmie greckim – szukanie mocy do wyzwolenia.

Jacek Nowakowski