Książka w kinie? No pewnie!
Jak wolicie – najpierw przeczytać książkę, a potem zobaczyć jej ekranizację? Czy najpierw oglądacie film, a później sięgacie po książki?
Sprawdźcie, jakie filmy inspirowane literaturą znajdują się w programie Ale Kino!
Focus na standardy pracy z młodymi osobami, forum pitchingowe i prezentacja czterech nowych polskich projektów, dwa masterclassy, siedem warsztatów, a także dwie debaty – to wszystko od 27 do 29 listopada 2024 roku w Poznaniu w ramach Ale Kino! Pro.
Tegoroczny program Ale Kino! Pro główny akcent stawia na przyjrzenie się standardom pracy z dziećmi i młodzieżą na planie oraz temu, jak wyglądają praktyki i jakie są narzędzia wspierające – zarówno w Polsce, jak i na świecie.
Temat ten poruszy Christian Lo w masterclassie „Dlaczego historie dla młodych ludzi są najwspanialszymi opowieściami?”. Poznamy doświadczenia reżysera z pracy i tworzenia filmów z dziećmi i młodzieżą – od budowania historii i języka filmowego, castingu i jego metody przygotowań, po sposób, w jaki pracuje z dziecięcymi i nastoletnimi aktorami na planie i jak pracuje z zespołem.
Christian Lo jest nagradzanym reżyserem z kilkunastoletnim doświadczeniem w pracy z młodymi osobami. Film „Mamy talent!” („Los Bando”, 2018) był najczęściej nagradzanym norweskim filmem fabularnym na festiwalach w 2018 roku, a w 2019 roku był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej – EFA Young Audience Award. Podczas 42. MFFMW Ale Kino! pokażemy jego najnowszy film „Zlatanka i ukochany wujek” („Lill-Zlatan och morbror Raring”, 2022) – adaptację książki Pii Lindenbaum.
Po masterclassie z Christanem Lo temat ten będzie kontynuowany w ramach panelu dyskusyjnego Standardy pracy dzieci i młodzieży na planie oraz case study z Danii. W debacie wezmą udział m.in. Mariella Harpelunde Jensen, która przedstawi nam kwestie regulacji prawnych w Danii (dyrektorka BUSTER Film Festival z Kopenhagi), Marta Karwowska (reżyserka filmów „Tarapaty” i „Tarapaty 2”) oraz Sylwia Szostak (badaczka mediów, kultury produkcji i organizacji branży audiowizualnej).
Ważną częścią Ale Kino! Pro jest forum pitchingowe Nowe polskie filmy na horyzoncie, na którym prezentowane są filmy i animacje na etapie wczesnego developmentu przed gronem zajmującym się edukacją i pracującym z młodą widownią. To tutaj można dokonać pierwszego badania swojej grupy docelowej i zebrać opinie o pomyśle na film, serial czy dokument: czy projekt odpowiada na potrzeby grupy docelowej? czy jest dla niej interesujący? czy ma walor edukacyjny? To tylko niektóre z pytań, na które będziemy szukać odpowiedzi.
W tym roku zaprezentowane zostaną cztery projekty pełnometrażowe. Dwa dokumenty: „Szymon” (reż. Stefan Łazarski, prod. Agnieszka Skalska), „Stając się tym mężczyzną” (reż. Martyna Nitkowska, Weronika Perłowska), jedna pełnometrażowa animacja „Born Happy” ze Studia Letko oraz jeden film aktorski „Przygody Baltazara Gąbki” (reż. Marta Karwowska, znana m.in. z „Tarapatów”). Forum moderować będzie Zofia Jaroszuk.
Rozwinięciem forum pitchingowego będzie warsztat Ewy Bojanowskiej (konsultantki festiwalowej i marketingowej filmów oraz audience designerki) poświęcony zagadnieniu audience design. Postaramy się odpowiedzieć sobie na pytania: dla jakiej publiczności tworzymy filmy? jakie są najważniejsze i niepomijalne ich cechy? jak rozmawiać o filmach, by pozostać wiernym swojej koncepcji twórczej, jednocześnie docierając do widzów? Ten warsztat przeznaczony jest dla akredytowanych edukatorek i edukatorów oraz twórców i twórczyń.
Część warsztatowa, przeznaczona dla różnorodnej grupy odbiorców, będzie przestrzenią do poznania dobrych praktyk i obszarów, które wymagają dodatkowego wsparcia. Przyjrzymy się także doświadczeniu Francji w podejmowaniu tematu edukacji filmowej.
Dla osób z obszaru edukacji przygotowaliśmy propozycje warsztatów z różnych dziedzin.
Poklatkowo – edukacja artystyczna poprzez film to warsztaty prowadzone przez Fundację Animatik. Będą one łączyły wiedzę teoretyczną na temat filmu animowanego wykonywanego w technice animacji poklatkowej z praktyką. Warsztaty poprowadzą Paulina Wyrt i Robert Kuźniewski.
O kreatywnej analizie filmu traktować będą trzy propozycje: masterclass, debata oraz warsztaty.
Masterclass prowadzony przez Alaina Bergalę będzie okazją do poznania twórcy alternatywnego spojrzenia na edukację filmową i autora programu edukacyjnego, który w latach 2000-2002 był realizowany przez francuskiego ministra edukacji, Jacka Langa. Proponuje on odejście od analizy filmowej na rzecz badania procesu twórczego, przyglądanie się pytaniom, które towarzyszą procesowi twórczemu (np. co zostało wybrane, z czego zrezygnowano), i szukanie na nie odpowiedzi. To pozwala osobom zajmującym się edukacją nie tylko spojrzeć na film analitycznie, ale i spojrzeć na sam proces twórczy jako równie ważny element.
Z zakresu edukacji filmowej proponujemy Oglądaj i twórz – warsztaty metodyczne na bazie praktyk prowadzonych przez francuskie stowarzyszenie Le Cinéma, cent ans de jeunesse. Stowarzyszenie to zostało założone w 1995 roku przez filmoznawców, pedagogów i kiniarzy, jego misją jest nauczenie o filmie dzieci i młodzieży w wieku od szóstego do osiemnastego roku życia metodą stworzoną, opisaną i wykorzystywaną przez francuskiego filmoznawcę Alaina Bergalę i edukatorkę filmową Nathalie Bourgeois. Na warsztatach zapoznamy się z etapami rocznego cyklu pracy proponowanymi przez stowarzyszenie oraz wykonamy przykładowe zadania, jakie realizują razem ze swoimi podopiecznymi opiekunowie grup uczestniczący w projekcie. Warsztaty poprowadzi Agata Hofelmajer-Roś.
Uzupełnieniem tych spotkań będzie debata Edukacja filmowa jako proces twórczy w międzynarodowym gronie. Gośćmi i gościnami będą: Ralitsa Assanova (Arte Urbana Collectif, Meetings of Young European Cinema, Le cinéma, cent ans de jeunesse), Paulina Ratajczak (Fundacja Las Sztuki) i Alejandro Bachmann (LICHTSPIEL – Netzwerk kulturelle Filmbildung).
Krytykom i krytyczkom filmowym proponujemy warsztaty Jaka krytyka filmu dla młodej widowni?, które są kontynuacją zeszłorocznego panelu dyskusyjnego. Wracamy do pytań i pogłębiamy zagadnienia związane z tym, czym mogłaby charakteryzować się krytyka filmów dla młodej widowni tworzona z myślą o zróżnicowanej grupie odbiorczej. Powołana została grupa robocza, której prace koordynuje Patrycja Rojek z Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM, a efekty pracy grupy opublikowane zostaną na stronie Festiwalu.
Dostępne typy akredytacji:
Formularz akredytacyjny dostępny jest na stronie:
https://alekino.filmchief.com/request-accreditation/alekino-2024
Akredytacje dostępne będą do 20 listopada lub do wyczerpania puli miejsc.
Ale Kino! Pro to branżowa część Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Wydarzenie ma na celu integrację środowiska skupionego wokół filmu: od osób piszących (tak dla filmu, jak i o filmie), przez osoby zajmujące się edukacją, obszarami badań kultury, filmu, jak i twórczynie i twórców, po festiwale i wydarzenia filmowe.
Ale Kino! Pro przybliża teorię i praktyki związane z filmem, co ma służyć wsparciu kina dla młodego widza.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Wydarzenie odbędzie się w dniach 27-29 listopada 2024 w Poznaniu.
miejsce: Scena Wspólna, ul. Brandstaettera 1, 61-663 Poznań
Organizator: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
Informacja o współfinansowaniu: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Partnerzy: European Children’s Film Association, Festiwal Kamera Akcja
Jak wolicie – najpierw przeczytać książkę, a potem zobaczyć jej ekranizację? Czy najpierw oglądacie film, a później sięgacie po książki?
Sprawdźcie, jakie filmy inspirowane literaturą znajdują się w programie Ale Kino!
Prezentujemy kolejne osoby, które zasiądą w kinowych fotelach i przyznają nagrodę dla najlepszego filmu pełnometrażowego dla dzieci.
Od kilku dni bilety na wydarzenia możecie kupić online, a od dziś w kasach kin. Zapraszamy!